Stan Douglas (1960, Canada)

スタン ダグラス。
大分前にアムステルダムかティルブルグでみた作品だと思います。たまたま名前を発見したので載せておきます。興味深い作家。もっと調べてからのせたかったけど、難しそうなのでとりあえずみた作品を中心にさわりだけ..。この作家に知っている人いたら教えてー!

ウィキペディアから:
タイトルはWin, Place or Show. 60年代にカナダで放映されたThe Clientというドラマの、欠落したエスタブリッシングショット(場面の説明をするシーン)と長いショットという特徴を基に制作されている。都市再開発まっただ中、グリッド上に配置されたブロック型アパートの建物が時代の流れを感じさせる。

シーンは二人のブルーカラー(肉体労働者)の男が雨の日の休日を家で過ごしているところ。その二人が競馬の会話から殴り合いにいたる6分間のビデオがリピートしながら、二つのスクリーン上に異なるアングルから撮られた同じ映像が上映されている。作品がとても不思議な感じを出しているところは、この二つのビデオが、コンピューターで会期中常に編集を続けるので、毎回違う編集で同じストーリーが延々と続くというところ。

ダグラスのフィルムとビデオインスタレーション、写真、テレビの仕事は文学、映画音楽との関わりがあることが多い。近代主義や、使われたなくなったテクノ ロジーの衰退したユートピアの検証を行う。コレクターFriedrich Christian Flickは、ダグラスをこう表現している。”手厳しい現実社会の分析者。サミュエル ベケット、マルセル プルースト、E.T.A ホフマン、グリム兄弟、ブルースとフリージャズ、テレビとハリウッド、マルクスとフロイドの亡霊がこのカナダ人アーティストの怪奇なモンタージュにたち現 れる。”

Wikipedia:
Douglas’ 1998 installation Win, Place or Show is shot in the style of the late-1960s CBC drama The Client, noted for its gritty style, long takes and lack of establishing shots. Set in 1950s Vancouver in the Strathcona redevelopment, the installation explores the modernist notion of urban renewal with the demolition of existing architecture in favour of grids of apartment blocks. Two men share a dormitory room on a rainy day off from their blue-collar jobs. The conversation flares up during a discussion of the day’s horse races and the 6 minute filmed loop is repeated from different angles on a split screen, each cycle presenting ever-changing configurations of point-of-view. The takes are edited together in real time by a computer during the exhibition, generating an almost endless series of montages.[7]

Douglas’ film and video installations, photography and work in television frequently touch on the history of literature, cinema and music, while examining the “failed utopia” of modernism and obsolete technologies. Art collector Friedrich Christian Flick, in the foreword to the Stan Douglas monograph, describes Douglas as “a critical analysis of our social reality. Samuel Beckett and Marcel Proust, E.T.A. Hoffmann and the Brothers Grimm, blues and free jazz, television and Hollywood, Karl Marx and Sigmund Freud haunt the uncanny montages of the Canadian artist.”[1]

テレビの仕事 Broadcast Work
Television spot / Monodramas

24. December 2010 by Nishiko
Categories: Canada, Nishiko, Photography, Video | Leave a comment

Leave a Reply