Joao Maria Gusmao and Pedro Paiva (1979/1977 Portugal)

今年のベニスビエンナーレのアーセナルの会場で見ました。(2013)作品がありすぎて個々の作品の記憶がすぐに薄れてしまうのが、大きな展覧会の常ですが、このデュオ作家の18ミリサイレンとフィルムはしっかり覚えています。フィルムは1つでなく暗室に5、6ほど投影されていたので、どちらかというとフィルムインスタレーションの印象でした。

ビデオでないフィルム独特の雰囲気の中で照らし出された ”妙” な映像は、これは何なんだ?という 疑問とともになぜか引きつけられます。男の人がひたすら卵を積み上げていたり、リンゴのまわりで猿が遊んでいたり、何かの車輪がひたすら回っていたり。。。

何かシンボル的な意味がありそうで、結局そこに答えはないような。。

フィシュリ&ワイスの映像作品に似ていると思うのは、私だけかな。。私だけかもしれません。個人的な印象です。

”poetic philosophical fiction” 世界は見えているよりも、もっとミステリアスであるのかもしれない。。。だそうです。

ところで、カテゴリー分けするので気づいたのですが、初のポルトガル人アーティストです。今までなぜいなかったのでしょうね。

“Since 2001, João Maria Gusmão and Pedro Paiva have collaborated on the creation of enigmatic, lyrical photographs and sculptures, but most prominently they work in 16mm silent film. Through their investigations into the limits of scientific rationalism, they unfold what they have called ‘poetic philosophical fiction,’ suggesting that the world may not simply be more mysterious than it appears, but perhaps more inscrutable than we can even conceive. In the process of sketching their expanded view of reality, Gusmão and Paiva have studied an eclectic range of writers and philosophers, including Plato, Propertius, Jorge Luis Borges, Alfred Jarry, Victor Hugo, and René Daumal. Daumal, who seems to serve as their literary patron saint, was a precocious para-surrealist writer and poet whose allegorical novel of 1938, La grande beuverie (A Night of Serious Drinking), furnished Gusmão and Paiva with the neologism ‘abissology’ (the study of the abyss), which they have used to describe their practice of depicting the indiscernible.

 

  

João Maria Gusmão + Pedro Paiva, “Water mill”, 2012 from Inter. Society of Abissology on Vimeo.

21. August 2013 by hagisan
Categories: Contemporary, Europe, Film, hagisan, Portugal | Leave a comment

Leave a Reply